آبگرمکن اخگر

آب گرم كن اخگر

آب گرم كن ها در انواع گاز سوز , الكتريكي, سوخت مايع و انرژي خورشيدي ساخته مي شوند. در سيستم هاي با گرمايش مركزي تهيه آب گرم توسط ديگ هاي گرمايشي و مبدل حرارتي انجام مي گيرد. در كارخانجاتي كه داراي شبكه بخار مي باشند , آب گرم توسط ژنراتورهاي بخار تهيه مي گردد.

همچنین در سیستم های حرارت مرکزی مبدل های تهیه آب گرم مصرفی در قالب مخازن کویلی یا منابع دو جداره و یا اخیرا مبدل های سریع صفحه ای موسوم به brazed heat exchanger که از حجم کوچکی برخوردار هستند تشکیل می شود. ار این سیستم ها آب گرم تولید شده در دیگ در تبادل با آب شهر موجب انتقال انرژی گرمایی به آن گردیده و آب گرم بهداشتی مورد نظر را تامین می کند. در این مطلب به انواع آب گرم کن ها اشاره شده است.

آب گرم كن كويلي اخگر:
در آب گرم كن هاي كويلي , در داخل لوله هاي كويل , آب گرم ديگ در حركت است و آب اطراف خود يعني داخل منبع را گرم مي كند. معمولا جنس لوله از مس است و تبادل حرارت از سيال داخل آن به آب سرد داخل منبع عمل مي شود . سيال گرم كننده , آب گرم يا سيال دي گري است.

آب گرم كن هاي نفتي و گازي اخگر :
آبگرم كن هاي نفتي و گازي اخگربه صورت زير تقسيم بندي مي شوند:

١-آب گرم كن يا دود كش خارجي كه در آن شعله و دود حاصله از سوخت اطراف مخزن آب را فرا مي گيرد.
٢-آب گرم كن با دود كش داخلي كه درون اين نوع آب گرم كن يك لوله عمودي ( دود كش ) تعبيه شده است .
٣-آب گرم كن هاي فوري ( گازي ) اخگر.

نحوه كار اين آب گرم كن ها دايمي یا متناوب است و نفت قبل از ورود به مخزن سوخت با هوا پودر مي شود, سپس در مخزن پخش مي شود و به وسيله جرقه ا لكتريكي يا كبريت مشتعل مي شود . كنترل آب گرم كن يا دستي و يا اتوماتيك است.
بعضي از آنها مجهز به ترموستات هستند كه كنترل سوخت را به عهده دارد. وقتي درجه حرارت از حد معمول پايين تر باشد , به طور اتوماتيك به کار مي افتد و با دادن سوخت , حرارت را بالا مي برد.

اكثر مواقع براي اينكه از اتلاف حرارت جلو گيري كنند , آب گرم كن ها را عايق كاري مي كنند . در آب گرم كن هاي فوري , يك تنظيم كننده در مسير آب باعث زیاد یا کم شدن سوخت گاز می شود و اختلاف درجه حرارت ماکزیمم 20 الی 30 درجه فارنهایت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.